Snörikt sök i Halden

Nu har jag och Saffran åter igen landat i lugnet här hemma i Göteborg efter att ha tillbringat en rolig, men intensiv helg i Halden. Vi landade i den norska myllan i fredags eftermiddag och började med att äta middag hemma hos Kristin, innan vi åkte upp till Haldens schäferklubb för att träna lite lydnad. Halden har en supermysig klubbstuga mitt i skogen, och när vi var där var det -8 grader och helt stjärnklart ute.
Väl på lydnadsplan blev helt klart imponerad av mig själv, eftersom mitt största problem med lydnaden är att jag blir nervös när folk tittar på när jag tränar. Jag blir stel som en tennsoldat och blir irreterad på hunden eftersom den inte går som den brukar.. Man kan ju undra varför????
Jag har ungefär samma känsla för lydnaden som för skolgymnastiken, där någon facist till lärare skulle tvinga mig att hoppa över en bock, medan resten av klassen stod på led bakom som någon sorts Hitler jugend och bara väntade på att jag skulle fastna halvvägs över den där %&/¤ bocken.
Hur som helst gick faktist lydnadsträningen riktigt bra. Hon lufter och går ganska långt fram i fria följet, men har bra kontakt och bra intensitet, det är bara att forsätta med de korta sträckorna så kommer nog positionen också att ordna till sig på sikt. För övrigt så måste vi träna mycket mer med kommendering i tjyvstartsmomenten....
Så går vi över till lördagen och söket då.. På morgonen när vi tittade ut genom fönstret så snöade det, och det forsatte det med hela dagen sen. Vi var ett stort gäng som skulle träna, 9 personer med totalt 12 hundar, så det var bara att sätta igång. När det till slut blev Saffrans tur var hon i vanlig ordning laddad till max och vill inget annat än ut i rutan.
Det märks på henne att saker och ting börjar att falla på plats i söket nu. Hon går för det mesta rakt, tvekar inte att gå ut på djupet och kommer tillbaka med sin rulle jättefint nu. För dagen var hon dock lite tveksam till en figurant i stor pälsmössa som dessutom pratade norska, och även de första påvisen var till följd av detta lite tveksamma.. Överlag tycker jag att hon gjorde bra ifrån sig, men vi behöver träna lite mer med figuranter som hon inte känner på sikt.
På söndagen var det åter igen dags för ett sökpass. Då var vi bara fyra tappra hjältar som gav oss ut i ett betydligt bättre väder. Dagens bana var väldigt öppen och lätt, och helt sagolikt vacker i snön. Saffran gjorde dagen till ära en strålande insats, inga funderingar angående pälsmössor eller tveksamma påvis. Kanske hade hon vant sig vid norska språket, eller så tyckte hon bättre om att springa i solsken. Hon var i vilket fall betydligt mer fokuserad:)
Det har varit en fantastiskt trevlig helg med god mat, bra träning och jag har äntligen fått lite vinterkänsla..

Kommentarer
Postat av: Åsa Holmström

Låter som ni haft en trevlig helg! Kul att söket börjar trilla på plats :-)

2012-01-23 @ 20:38:53
Postat av: Amanda

Verkar som ni haft en toppenhelg! Vilka fina bilder!

2012-01-23 @ 21:48:51
URL: http://vavvarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0